Debattartikel: Nej till en svävande centralstation

Debattartikel i NT (2025-10-24). För länk, klicka här
Sverigedemokraterna har under lång tid byggt sin politiska trovärdighet på att ha varit tidigt ute och fått rätt i migrationsfrågan, medan Socialdemokraterna förlorade sin genom att göra tvärtom: först driva en linje som orsakade omfattande problem för vårt land, sedan försöka låta som sina kritiker utan att ta ansvar för besluten som ledde dit. Nu upprepar Sverigedemokraterna exakt samma beteende – fast i frågan om Norrköpings stationslösning.
Den 14 december 2020 beslutade ett enhälligt kommunfullmäktige i Norrköping att gå vidare med valet av en upphöjd stationslösning, detta istället för att godta en markförlagd variant som staten står beredd att finansiera i sin helhet. Eftersom alla åtta partier röstade ja, inklusive Sverigedemokraterna, tvingades kommunen ingå ett medfinansieringsavtal med Trafikverket.
I juni 2022 undertecknades avtalet: Norrköpings kommun åtog sig att betala cirka 2,7 miljarder kronor för den upphöjda anläggningen – en kostnad som enbart existerar på grund av politikernas val av stationslösning.
I februari 2023 gjorde kommunen en ny prognos. Den visade att medfinansieringen inte skulle stanna vid 2,7 miljarder, utan snarare landa på omkring 4,5 miljarder kronor – en ökning med över en miljard på bara ett år. Kort därefter, den 6 mars 2023, fick kommunstyrelsen möjlighet att antingen häva avtalet eller fortsätta med planerna. Vid bordet satt representanter från samtliga partier. Här borde man ha dragit i nödbromsen, men inget hävdes. Kommunstyrelsen gav klartecken att fortsätta – och Sverigedemokraternas gruppledare Christopher Jarnvall var med och röstade ja.
Det är här den avgörande skiljelinjen går. Östgötapartiet har konsekvent motsatt sig en upphöjd järnvägsanläggning, varnat för de ekonomiska riskerna och påtalat att staten är villig att finansiera en markförlagd lösning. Vi har drivit frågan offentligt, delat ut tusentals foldrar och informerat invånarna – dels för att visa vilken typ av politiker som styr vår kommun, dels för att informera allmänheten om det här beslutet och vilka följder det kommer att få för vår kommuns ekonomi.
Sverigedemokraterna, som en gång byggde sin trovärdighet på att stå emot Socialdemokraternas politiska trianguleringar, gör nu precis det de en gång föraktade. De försöker låta som oppositionen till ett projekt de själva aktivt drivit fram, och låtsas som om deras tidigare beslut inte existerar. Det är samma sorts retoriska efterhandskonstruktion som de en gång vann röster på att avslöja hos andra.
Det är bara att beklaga, att Sverigedemokraterna har blivit sådana möjliggörare för groteskt dyra och svävande prestigebyggen – de har tyvärr kommit att bli som de andra partierna i Norrköpings kommunfullmäktige och måste därför betraktas som en del av problemet.
Huruvida staten väljer att bygga färdigt Ostlänken är inte något kommunen kan besluta om, men vi har fortfarande rådighet över valet av stationslösning. Här står Östgötapartiet ensamma om att vilja prioritera annorlunda. Vi tänker försvara Norrköpings ekonomi mot svävande prestigeprojekt, projekt som inte gynnar någon annan än de politiker som drivit oss och vår kommun hit.
Vi i Östgötapartiet säger därför nej till en svävande centralstation. Både stationen och politiken måste föras tillbaka dit där de hör hemma – på marken.
(Tillägg: Påståendet att besparingen är 1,7 miljarder kronor enligt kommunens ekonomiska ”genomlysning” är falskt. På grund av platsbrist hänvisas läsaren till Östgötapartiets inlägg på Facebook, publicerat den 18 april 2025.)
Okan Karakas
Östgötapartiet
